عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب
نویسندگان
چکیده
چکیده در مکاتب بشری و ادیان تحریف شده تصور این است که آنچه نیاز بشری را تشکیل می دهد، اصل داشتن اعتقاد به معنویت است. از این منظر، اصل چنین نیازی را نمی توان مورد انکار قرار داد و بر این اساس، صاحب نظران به ویژه روانشناسان، بر ضرورت پذیرش معنویت به عنوان عاملی تسکین بخش و آرامش زا تأکید نموده اند لیک این که معنویت مورد باور حتما درست است یا خیر ؟ حتما بر پایۀ عقلانی صحیح استوار است یا خیر،اهمیتی ندارد . در اسلام ضمن تأکید فراوان براصل این نیاز، تصریح شده که ایمان و باور به معنویت می بایست بر پایۀ علمی و معقول شکل بگیرد و اصلا ارزشگذاری رفتار انسانها بر معیار علم و عقل است و همین طور ایمان و باور تنها در صورتی نجات بخش و باعث سعادت و در عین حال موجب آرامش خواهد بود که شالودۀ آن را اصول مسلم عقلی و علمی تشکیل دهد. این مقاله درصدد است تا ضمن تعیین مرز دقیق میان معنویت بر پایۀ علم و عقل از یک سو و معنویت بر پایۀ احساسات واهی از سوی دیگر به تبیین معنویت مبتنی بر عقل و علم در اسلام بپردازد و نیز فلسفۀ این بناگذاری را بیان نماید
منابع مشابه
تأملی بر تبیین مفهومی معنویت در نظریه عقلانیت و معنویت با نگاهی به معنویت قدسی
پردازش معنویت به منظور ارائه آن در عرصههای مدیریتی، امری ضروری است. در این باره پروژهای با نام «عقلانیت و معنویت» ارائه شده است که دارای چالشهای متعدد صوری و نظری است. این مقاله ضمن ارائه تعاریف و تبیینهای ایشان از معنویت، با نگاهی به معنویت قدسی، چالشهای یادشده را آشکار کرده و روشن ساخته است که تبیین معنویت، جز با مراجعه به دادههای وحیانی، ساختاری قابل دفاع پیدا نمیکند.
متن کاملتحلیل نظریه عقلانیت و معنویت
نسبت دین و تجدد یکی از موضوعهای مهم عرصه دینپژوهی است. از مهمترین نظریاتی که در این زمینه مطرح شده، نظریه عقلانیت و معنویت مصطفی ملکیان است. این نظریه با محوریت بخشیدن به مؤلفههای اجتنابناپذیر تجدد به مواجهه با دین سنتی میرود و ضمن مقایسه این مؤلفهها با ویژگیهای اصلی دین سنتی، حکم به تعارض میان این دو کرده، فهم سنتی از دین در جهان مدرن را، کارآمد نمیداند. در جنبه ایجابی، این نظریه، فهم...
متن کاملعقلانیت و معنویت: مبانی و اهداف
«عقلانیت و معنویت»، نظریهای است در ادامة معنویتگرایی غرب که برای پر کردن خلأ معنوی ناشی از «مدرنیزم» به وجود آمده است. هدف این نظریه کاهش درد و رنج بشر است که تنها با جمع میان عقلانیت و معنویت که از تلفیق مدرنیزم و دین ایجاد شده است، محقق میگردد. اصل بودن عقلانیتِ ابزاریِ استدلالگر در این نظریه بهدلیل اساسی بودن آن در مدرنیزم است. معنویت نیز بهکاربستن عقلانیت و یا دین شخصیشدهای است که از ...
متن کاملآسیبشناسی معنویت خردگریز و تبیین همگرایی عقلانیت و معنویت در عرفان علوی
چکیده: جدالهای تاریخیِ فلاسفه و عرفا در فرهنگها، بهتدریج مسئلهای بهنام ناسازگاری عقل و عشق را در ذهنها بهیادگار گذاشته است؛ در امتداد همین تفکر که درگذشته توسط صوفیه ترویج میشد، گروهی در جریانهای معرفتی امروزی، از معنویت بدون عقلانیت سخن میگویند. برخی گرایشات عرفانهای نوظهور مانند کریشنا مورتی، اشو و برخی جریانات روشنفکری جدید، در همین راستا قابل ارزیابی هستند. این مقاله بر آن است تا ...
متن کاملنقد درونی تباین دین و معنویت در نظریه پیوند معنویت و عقلانیت
تباین میان دین و معنویت، یکی از نتایج نظریه پیوند عقلانیت و معنویت است. نظریهپرداز در این رویکرد، معنویت را در سه ویژگی اصلی با آموزههای اساسی دین ناسازگار دانسته است. وی آخرتگرایی، مابعد الطبیعه سنگین و تقلید را سه ویژگی اصلی دین میداند که با سه مؤلفه اصلی و اجتنابناپذیر معنویت، یعنی دنیاگرایی، مابعدالطبیعه سبک و زندگی اصیل انسان معنوی، متباین میداند. به باور ایشان تباین در مؤلفههای اصل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های علم و دینجلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱-۲۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023